Chroń
głos

Głos będący narzędziem komunikacji dla wszystkich oraz narzędziem pracy dla niektórych jest delikatny i wymaga ochrony. Aby zapobiec zaburzeniom i załamaniom głosu, chrypce i zmęczeniu strun głosowych, ważne jest unikanie sytuacji, które mogą powodować choroby. Zdrowy tryb życia w połączeniu z prostymi nawykami pomagają zachować głos w dobrej kondycji :

Chroń głos

- Pij dużo (1-2 litry dziennie) i regularnie: wybieraj wodę, herbatę ziołową i soki. Unikaj alkoholu i napojów gazowanych.

- Unikaj jedzenia lub picia zbyt gorących lub zbyt zimnych potraw lub napojów.

- Stosuj zróżnicowaną i niezbyt bogatą w ostre przyprawy dietę.

- Jedz co najmniej 2 godziny przed wysiłkiem wokalnym. Pełny żołądek wywiera nacisk na przeponę i powoduje dyskomfort w oddychaniu oraz wytwarzaniu głosu.

- Wysypiaj się.

- Rzuć palenie.

- Unikaj zbyt suchych, zadymionych, zakurzonych i zanieczyszczonych miejsc. W razie potrzeby zainstaluj nawilżacz powietrza i regularnie wietrz mieszkanie.

- Przyjmij właściwą postawę ciała: unikaj zbytniego pochylania się do przodu z zamkniętymi ramionami, ponieważ utrudnia to oddychanie. Wyprostuj plecy i oddychaj, naprężając mięśnie brzucha: pomaga to zachować dobry stan strun głosowych.

- Zimą staraj się wdychać powietrze przez nos. Powietrze jest w ten sposób filtrowane i podgrzewane, co zmniejsza ryzyko zapalenia strun głosowych. Pamiętaj też, aby chronić gardło szalikiem.

- Latem korzystaj z umiarem z klimatyzacji. Różnica pomiędzy wysoką temperaturą panującą na zewnątrz i klimatyzowanymi pomieszczeniami wywołuje szok dla strun głosowych. Mięsień głosowy zwiększa objętość, a podrażnione tkanki i stan zapalny utrudniają drgania niezbędne do produkcji dźwięku.

Wyraź swój głos

W jaki sposób zapobiegać utracie głosu i chrypce?
Czy umiesz szybko zareagować w momencie, kiedy grozi Ci utrata głosu? Sprawdź swoją wiedzę!

Rozwiąż quiz
Rozwiąż quiz
Homeovox